محمدرضا شفیعی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره سریال «تنهایی لیلا» ساخته محمدحسین لطیفی که این شب ها ساعت ۲۱ از شبکه سه سیما روی آنتن می رود، گفت: این سریال برای پخش در ماه مبارک رمضان ساخته شده بود و قاعدتا وقتی بر این مبنا ساخته می شود قصهپردازی هم با حال و هوایی خاص شکل میگیرد.
وی ادامه داد: من و حامد عنقا نویسنده فیلمنامه از روز اول می دانستیم که این سریال با فضای ماه مبارک رمضان به نگارش درمی آید و چون تجربه چنین فضایی را دارم، می دانستم که کار باید به چه صورتی پیش رود. حالا اگر این سوال پیش آید چرا این سریال با فضاسازی و تاثیری که روی مخاطب دارد در ماه رمضان پخش نشد باید گفت من درباره زمان پخش تصمیمگیرنده نیستم.
تهیه کننده سریال «تنهایی لیلا» درباره بازخوردهایی که در این چند روز از مخاطبان گرفته است و همچنین واکنشها و انتقاداتی که نسبت به سریال وجود دارد، عنوان کرد: همه این بازخوردها نشان می دهد که این کار از طرف مخاطب دیده می شود و بحث برانگیز شده است. البته اثر نمایشی قرار نیست لزوما همه آنچه را که مخاطب سوال می کند، پاسخ دهد بلکه هدف سریال «تنهایی لیلا» ایجاد فضای گفتگوست. من می بینم که مردم در فضاهای مختلف درباره خوب و بد بودن سریال، محتوا و قصه گویی متفاوت آن بحث می کنند و به نظرم همین قدر که سریال مخاطبان خود را به سمت این بحث ها برده یعنی موفق بوده است.
شفیعی با اشاره به نوع پرداخت داستان «تنهایی لیلا» که در دو مقطع پیش می رود، یادآور شد: این اثر قصه گویی متفاوتی دارد و داستان همزمان در دو مقطع حال و یک سال گذشته جلو می رود که تماشای هر دو مقطع هم جذاب است. مخاطب با اینکه می داند شخصیت محمد یک سال پیش فوت کرده است اما باز هم آن را دنبال می کند تا جزییات آشنایی و چگونگی ازدواج و ماجراهای شکل گرفته بین این زوج را بداند.
تهیه کننده سریال «وضعیت سفید» اضافه کرد: البته از آنجایی که در این سریال ابتدا و انتهای داستان مشخص است دست نویسنده بسته می شود و عنقا در این کار سخت ترین نوع قصهپردازی را انتخاب کرده و نوع روایت و پرداخت به جزییات کار را سخت کرده است.
وی در واکنش به سوالی درباره شخصیت محمد با بازی بهروز شعیبی و اغراق هایی که در ماجرای سوزاندن انگشت هایش وجود دارد، گفت: ابتدا باید گفت اغراق در فیلمنامه سریال و فیلم یکی از اصول است که گاهی باعث جذابیت داستان می شود و گاهی هم پس زننده خواهد بود. در این قصه ما جوانی را داریم که برای ترک گناه دستانش را می سوزاند، این داستان واقعی میرداماد یکی از قدمای ما است پس اصل ماجرا واقعیت دارد.
تهیه کننده سریال «کیمیا» ادامه داد: بسیاری از بزرگان ما بیان کرده اند که ترک گناه یکی از مهمترین راه های رسیدن به درجات معنوی است و محمد هم در اینجا با این شیوه ترک گناه می کند. در مقابل محمد، دختری قرار گرفته است که سال ها خارج از ایران زندگی کرده و حتی در اولین ارتباطی که محمد را می بیند، می خواهد با او دست بدهد. محمد عاشق لیلا نیست و تنها شیطان فریبش می دهد و سعی دارد بر او غلبه کند. محمد تابحال با هیچ دختری چشم در چشم نگاه نکرده است و موقعیت ارتباط با جنس مخالف را نداشته است. بنابراین وقتی لیلا شب را در امامزاده می ماند او دچار وسوسه هایی می شود. درام قصه در ماجرای مذکور این نبود که او جایی را برای خواب ندارد بلکه موقعیت، فریب شیطان است. محمد حتی برای خارج شدن از این موقعیت به خانه لطیف می رود و اگرچه کسی در خانه لطیف در را به رویش باز نمی کند اما باز همان وسوسه است که او را به امامزاده می کشاند و این بار برای جلوگیری از این وسوسه ها انگشتان خود را می سوزاند.
شفیعی همچنین درباره شخصیت لیلا که عاشق محمد می شود و سپس دچار تحولاتی می شود، توضیح داد: لیلا دختری است که سال ها خارج از ایران زندگی کرده است، او به راحتی با جنس مخالف در ارتباط بوده است و به لحاظ امکانات مادی و مسایل مالی هم چیزی کم نداشته است. بنابراین لیلا همه نوع زندگی را تجربه کرده است، او حالا با شخصیتی مواجه می شود که تاکنون در اطراف خود ندیده است، محمد معنویتی دارد که لیلا در مردهای دیگر زندگی نیافته است و مواجهه این دو با هم یک موقعیت درام را بوجود می آورد.
تهیهکننده سریال «مادرانه» موقعیت داستانی این سریال را نادر توصیف کرد و گفت: موقعیتی که این دختر و پسر در سریال دارند موقعیت نادری است و شاید کمتر دختر یا پسر جوانی باشد که در جایگاه شخصیت های سریال قرار داشته باشد اما نمی توان گفت که در نمایش این موقعیت اغراق شده است. ما این موقعیت را به تصویر می کشیم تا آنچه را که می خواهیم بیان کنیم و سبک زندگی اسلامی را بدین وسیله به تصویر بکشیم. درواقع ما از طریق نمایش این موقعیت نادر را نشان می دهیم که سبک زندگی افراد در یک فرایند چگونه تغییر می کند و روح آنها چگونه متحول می شود. المان هایی از این سبک زندگی اسلامی در طول زندگی این افراد بیان می شود که مخاطب باید با دنبال کردن سریال آنها را دریابد.
وی در پایان درباره درباره مراحل تولید این اثر عنوان کرد: سریال «تنهایی لیلا» چهار ماه است که در حال تصویربرداری است و پیش بینی می شود که تا دو هفته دیگر تصویربرداری آن به پایان برسد.
نظر شما